busclub

In een busclub ga je een jaar lang samen sparen en samen de betaling van je vaste lasten bijhouden. Door deze vaste lasten check voorkom je dat er problematische schulden ontstaan.

Het ontstaan van de busclub

Vroeger maakten mensen zelf spaarkringen. Ze kwamen bij elkaar om een beetje geld in een busje te bewaren voor later. In Nederland werden dat busgroepen genoemd. De wetenschappelijke term is RoSCA, dat betekent Rotating Savings and Credit Association. tegenwoordig komen de meeste RoSCA’s voor in Zuid-Afrika (stokvel), India, de Aziatische landen en Suriname (kasmoni). Stichting Busclub herintroduceert een variant op de RoSCA: een spaarkring met de vaste lasten check en busgeld in plaats van spaargeld. We kozen een hippe naam voor ons idee: de busclub.

Iedereen die krap zit weet dat het belangrijk is om een buffer te hebben. Maar geld opzij zetten is moeilijk. Sparen wordt eenvoudiger als je het samen doet.

Lees meer over sparen met busgeld.